Connect with us

Transport

Un fost sef al Metrorex sustine ca este imposibil ca Magistrala 6 sa porneasca din Piata Victoriei

Publicat

on

Traseul ales pentru linia de metrou ce va lega Bucureştiul de Otopeni stârneşte controverse şi la opt ani de când a primit finanţare japoneză. Gheorghe Udrişte, iniţiator al proiectului, a explicat pentru ECONOMICA.NET de ce este tehnic imposibil ca Piaţa Victoriei să fie punctul de plecare pentru Magistrala 6 spre aeroport, după ce Comisia Europeană a solicitat explicaţii.
Comisia Europeană a transmis o scrisoare prin care cere clarificări legate de traseul ales, dar şi de costurile pentru proiectul liniei de metrou Bucureşti-Otopeni (Magistrala 6).
Critica principală adusă de Comisia Europeană vizează traseul stabilit în proiect, de ce punctul de plecare nu este la staţia Piaţa Victoriei şi s-a ales ruta ocolitoare de la staţia existentă 1 Mai, ce trece pe la Romexpo.
Gheorghe Udrişte, fost şef al Metrorex şi initiator al proiectului, a explicat de ce este tehnic imposibil ca linia de metrou spre Otopeni să plece din Piaţa Victoriei.

„La Victoriei nu se pot realiza pasaje de legătură pentru transferul trenurilor şi nici pentru transferul pietonilor”, spune Gheorghe Udrişte, fost director general al Metrorex.

Potrivit acestuia, în zonă nu se mai pot săpa noi tuneluri sub pământ, având în vedere că deja există pasajul Victoriei, pe unde trece o linie de tramvai, dar şi două linii de metrou, respectiv Magistrala Dristor – Pantelimon (M1) şi Magistrala Berceni – Pipera (M2).
Mai mult, traseul cu punct de plecare din Piaţa Victoriei al M6 nu este nici măcar fezabil, pentru că se suprapune cu traseul altei magistrale. „Fură din bazinul de călători al Magistralei 4”, explică iniţiatorul proiectului.
Udrişte mai spune că în toate capitalele europene cu linie de metrou spre aeroport, aceasta este interconectată cu alte magistrale.
Pe 10 martie 2018 s-au împlinit 8 ani de când Guvernul României a contractat cu JICA împrumutul ROM-P5 în valoare de 41,87 miliarde de yeni japonezi (aproximativ 320 milioane de euro) dedicat exclusiv Proiectului Magistralei 6 de metrou.
UE a cerut clarificări, Metrorex va trimite răspunsurile
Deputatul USR Cătălin Drulă a spus acum câteva zile că Metroul de Otopeni ar putea să nu primească finanţare europeană, deoarece este un „elefant alb”, adică o investiţie foarte mare care stă mai mult nefolosită.
„Comisia Europeană ar fi trimis o serie de observaţii la proiect, care ating aspecte majore, chestiuni de sustenabilitatea proiectului, de costuri, analiză de alternative, de prognoză de trafic pe care le-ar avea linia aceasta şi dacă nu se răspunde pozitiv la aceste clarificări, Comisia nu va finanţa proiectul”, spune deputatul USR Cătălin Drulă, membru în Comisia de Transporturi din Camera Deputaţilor.
Potrivit lui, statul membru trimite aplicaţie de finanţare pentru un proiect, serviciile Comisiei îl analizează din punct de vedere al fezabilităţii, al analizei cost – beneficiu şi toate aceste aspecte care ţin de aprobarea unui proiect.
„Dacă totul este ok, spun da și se semnează contractul de finanţare. Dacă nu, formulează o serie de solicitări de clarificări şi dacă statul membru reușește să răspundă acelor obiecţii și solicitări de clarificări, se poate ca răspunsul să fie pozitiv totuși”, explică deputatul USR.
În cazul Metroului de Otopeni, el nu crede că răspunsul Comisie Europene va fi pozitiv, pentru că „viciile” pe care le-au observat şi cei de la Comisie şi cei de la JASPERS sunt fundamentale pentru proiect.

„Adică este foarte scump, este într-o zonă fără densitate mare de populaţie şi nu prea stă în picioare economic. Mai degrabă pare un proiect de tip „elefant alb”, adică o investiţie foarte mare care apoi nu aduce beneficii şi stă mai mult nefolosită”, conchide Cătălin Drulă.

Reprezentanţi ai consultantului proiectului îl contrazic însă pe deputatul USR şi susţin că au primit alte semnale de la Bruxelles. „S-au purtat discuţii inclusiv săptămâna trecută cu Comisia Europeană, cu DG Regio, cu Ministerul Fondurilor Europene şi cu Ministerul Transporturilor. Proiectul nostru cu metroul este în cea mai favorabilă situaţie”, ne-a declarat Udrişte, citând consultanţii de proiect.
Acesta arată că în cazul aplicării pentru finanţare europeană, există trei situaţii: una de respingere, una de returnare (adică  returnează proiectul şi trebuie să îl refaci cum vor ei şi să îl mai trimiţi o dată) şi este a treia situaţie, cea mai favorabilă metroului, cu clarificări.
„Şi s-au cerut vreo 4-5 clarificări la documentaţia care s-a trimis şi le-a dat un termen de două luni să răspundă la clarificări. S-a discutat foarte amiabil cu Comisia şi cu DG Regio. Proiectul este fezabil 100%, dar este nevoie de aceste clarificări care trebuie puse la dosar la fundamentarea finanţării”, explică fostul şef al Metrorex.
Comisia Europeană a solicitat Metrorex clarificări cu privire la cererea de finanţare pentru proiectul ‘Magistrala 6. Legătura reţelei de metrou cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă – Otopeni (1 Mai – Otopeni)’, unele aspecte fiind clarificate în urma unor discuţii tehnice, iar informaţiile suplimentare se vor găsi în răspunsurile pe care compania le va transmite în termen de două luni.
Mertrorex confirmă că UE e cerut clarificări: 
„În decembrie 2017, România a solicitat Comisiei Europene, finanţarea proiectului ‘Magistrala M6. Legătura reţelei de metrou cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă – Otopeni (1 Mai – Otopeni)’ din fonduri europene, prin intermediul Programului Operaţional Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020.
În martie 2018, Comisia Europeana a transmis observaţii şi solicitări de clarificare cu privire la Cererea de finanţare transmisă. În data de 14.03.2018, reprezentanţii Metrorex, ai Ministerului Fondurilor Europene şi ai Ministerului Transporturilor au avut o prima discuţie cu reprezentanţii Comisiei Europene cu privire la solicitările de clarificare cerute de Comisia Europeana, în legătura cu acest proiect, care vizează, în principal, următoarele: – analiza opţiunilor, faţă de care s-au solicitat informaţii suplimentare cu privire la variantele de traseu analizate; – justificarea valorii proiectului (costul total şi costul unitar) raportat la costurile proiectelor similare de construcţie a metroului din Bucureşti; – analiza cererii de transport, cu luarea în considerare a impactului realizării celui de-al doilea terminal al Aeroportului Otopeni, rezultatele modelului de trafic, impactul asupra traficului pe DN1 pe perioada construcţiei; – graficul de implementare a proiectului.
În cadrul discuţiilor tehnice, au fost clarificate mai multe aspecte legate de aceste solicitări şi informaţiile suplimentare se vor regăsi în răspunsurile pe care Metrorex le va transmite în termenul solicitat de Comisia Europeana, respectiv 2 luni de la data primirii cererii de clarificareŢ, precizează reprezentanţii Metrorex.
Citeste continuarea pe Economica.net

Advertisement

Transport

Contract semnat pentru reabilitarea a 18 kilometri de linii de tramvai in Capitala

Publicat

on

Reabilitarea liniilor de tramvai 40, 27, 19, 36 și 23 din Capitală, are trec pe Bd. Theodor Pallady, Bd. 1 Decembrie, Bd. Basarabia, Calea Călărașilor, Bd. Corneliu Coposu, inclusiv Bucla Complex Titan, poate începe.

Nicușor Dan a anunțat că a fost atribuit contractul pentru refacerea tronsonului de 18 kilometri cu cale dublă de rulare.

Inițiativa face parte din proiectul amplu de reabilitare a aproximativ 50 km de infrastructură de tramvai din Capitală, potrivit primarului general.

Advertisement

Porr Construct este firma căreia i-a fost atribuit contractul de reabilitare al liniilor de tramvai, conform reprezentanților Municipalității, citați de Club Feroviar.

Subcontractanți declarați sunt firmele IMSAT, Elektra Invest, Rotermit, Compania Municipală Iluminat Public București.

Săptămâna trecută, proiectul modernizării liniei 40 a fost votat în Consiliul General și are o valoare de aproape 19 milioane de euro.

Advertisement
Continue Reading

Transport

Primele troleibuze solaris au început să circule în București

Publicat

on

Cincisprezece troleibuze Solaris din cele 100 achiziţionate de Primăria Municipiului Bucureşti au fost puse în circulaţie pe străzile Capitalei, anunţă sâmbătă primarul general, Nicuşor Dan. ”15 troleibuze Solaris din cele 100 achiziţionate de Primăria Municipiului Bucureşti sunt de azi în circulaţie pe străzile Capitalei.

Până la 1 martie vor fi 30 de troleibuze în circulaţie.

Potrivit sursei citate, troleibuzele Solaris au o lungime de 12 metri, aer condiţionat, rampă de acces pentru pasagerii cu mobilitate redusă, podea coborâtă, prize pentru încărcarea dispozitivelor mobile ale călătorilor, computer de gestiune management vehicul cu funcţii GPS şi comunicare online, sistem de informare audio-video şi sisteme de numărare a călătorilor.

Totodată, aceste troleibuze au o autonomie de 20 kilometri, având funcţia de autobuz pe trasee neelectrificate, iar conectarea/deconectarea la/de la reţeaua electrificată se face autonom, din cabina şoferului, arată Nicuşor Dan pe Facebook.

Advertisement

Pentru achiziţia celor 100 de troleibuze, Primăria Municipiului Bucureşti a obţinut fonduri nerambursabile de la Administraţia Fondului pentru Mediu.

Continue Reading

Transport

Tentativă de sinucidere la stația de metrou Orizont

Publicat

on

Tentativă de sinucidere, luni dimineață, la stația de metrou Orizont din Drumul Taberei. Persoana a fost salvată de angajații Metrorex, este conștientă și va fi transportată la spital pentru investigații. 

Circulaţia trenurilor de metrou a fost reluată în condiţii normale, transmite Metrorex.

„În jurul orei 08:15, în stația de metrou Orizont, pe direcția Valea Ialomiței a avut loc o tentativă de suicid. În acest moment circulația trenurilor a fost reorganizată și se circula alternativ între stațiile Eroilor – Orizont pe linia 1”, a transmis anterior compania.

„Personalul Metrorex a anunțat SMURD pentru intervenție. Conform procedurilor interne, organele abilitate împreună cu Metrorex vor deschide o anchetă de cercetare pentru a se stabili împrejurările în care s-a produs evenimentul. Vom reveni cu detalii referitoare la circulația trenurilor”, a adăugat sursa citată.

Conform procedurilor interne, organele abilitate împreună cu Metrorex vor deschide o anchetă pentru a se stabili împrejurările în care s-a produs evenimentul, au precizat reprezentanții companiei.

Din primele informații, se pare că este vorba despre un bărbat, în vârstă de 47 de ani.

”În această dimineață, 5 februarie 2024, în jurul orei 08.30, polițiștii Direcției Generale de Poliţie a Municipiului București – Brigada de Poliţie pentru Transportul Public – Serviciul de Politie Metrou, au fost sesizați, prin sistem 112, cu privire la faptul că, într-o stație de metrou, din Sectorul 6, o persoană s-ar fi aruncat în fața trenului, în timp ce acesta intra în stație.

La fața locului s-au deplasat cu operativitate polițiștii Serviciului Metrou, fiind identificată persoana în cauză, un bărbat, în vârstă de 46 de ani.

De asemenea, un echipaj de prim ajutor i-a acordat bărbatului primele îngrijiri medicale, acesta fiind transportat la un spital pentru îngrijiri de specialitate.

Cercetările sunt continuate de către Brigada de Poliţie pentru Transportul Public – Serviciul de Politie Metrou, în vederea stabilirii situației de fapt și a împrejurărilor în care a avut loc evenimentul”, anunță DGPMB.

Continue Reading

La mare cautare

Copyright © 2012 Bucurestiul.ro