Primarul general al Capitalei, Nicusor Dan, a declarat joi ca orasul „este sufocat de masini” parcate pe trotuar si pe prima banda, iar pretul parcarii trebuie sa creasca.

<

„Chiar daca am avea o cantitate nelimitata de bani in momentul asta, nu am putea sa organizam, sa concepem si sa executam acele piste de biciclete pe care toata lumea le asteapta, pentru ca orasul acesta este sufocat de masini parcate si pe trotuar si pe prima banda. Si aici intram intr-un cerc vicios, pentru ca aceste masini care sunt parcate pe prima banda incetinesc transportul public si din cauza ca transportul public e incetinit, lumea foloseste in continuare masina.

Pentru ca sa iesim din cercul acesta vicios trebuie sa facem doua lucruri, care sunt parte din aceeasi problema. In primul rand, trebuie sa avem o strategie de parcare, iar aici parte din strategia de parcare – care inseamna si colaborare cu parcari private si stimularea oamenilor de a parca in locuri care sunt mai departe de locul imediat apropiat locuintei – e o chestiune care trebuie spusa si trebuie asumata: trebuie sa crestem pretul parcarii. Este absolut necesar pentru a realiza acel echilibru in mobilitatea unui oras”, a afirmat primarul, la dezbaterea pe tema transportului sustenabil in Romania, eveniment organizat de Asociatia Green Revolution cu prilejul Zilei Mondiale a Bicicletei.

Nicusor Dan a aratat ca este necesara alocarea de bani pentru transportul public, apreciind ca ar mai fi nevoie de 200 de tramvaie, in plus fata de cele 100 care vor fi furnizate de catre Astra Arad.

„E nevoie de infrastructura si aici ma intorc eu, ca autoritate locala, catre autoritatile centrale si le spun ca e scump. Adica, noi avem in Bucuresti 150 de kilometri de linie de tramvai, care este – dupa metrou si dupa viitorul metrou de suprafata – mijlocul de transport public care duce cei mai multi calatori. Si un kilometru de linie de tramvai – fie sa o construiesti, fie sa o reabilitezi la standarde – costa 7 milioane de euro, iar daca inmultesti 7 milioane de euro cu 50 de kilometri iti rezulta 350 de milioane de euro, care e o suma considerabila. Am semnat recent contract cu Astra pentru 100 de tramvaie, care sunt foarte bune, o sa inceapa sa vina din vara viitoare. Dar Bucurestiul mai are nevoie cam de 200 de tramvaie, in afara de cele 100 care vin. Si daca inmultiti 200 de tramvaie cu 2,5 milioane de euro, o sa ajungeti la 500 de milioane de euro, din nou o suma considerabila”, a spus el, citat de Agerpres.

Nicusor Dan a adaugat ca „de zeci de ani” masina nu mai reprezinta „simbolul prestigiului social” si ca persoanele care sunt preocupate de comunitatea in care traiesc merg pe jos, folosesc bicicleta sau transportul in comun. In acest sens, edilul a marturisit ca in fiecare zi merge pe jos doi kilometri, de acasa la Primarie.

„In fiecare dimineata merg pe jos la Primarie, cam doi kilometri. Si va mai marturisesc ca seara sunt prea obosit ca sa fac acelasi lucru, deci ma duce masina”, a precizat el.

Primarul Capitalei s-a declarat convins ca in momentul in care va exista infrastructura necesara in oras si in proximitatea acestuia, comunitatea biciclistilor va creste semnificativ din punct de vedere numeric.

„Avem avantajul ca avem experienta oraselor occidentale care au trait exact ceea ce traim noi acum, in urma cu 40-50 de ani. Au luat initial aceleasi masuri gresite pe care am inceput si noi sa le luam in urma cu zece ani: sa largim strazi, ca sa aducem si mai multe masini, fara sa intelegem ca nu este solutia. Deci, avem experienta de succes a oraselor din Europa occidentala, catre care tintim. Trebuie sa alocam bani pentru transportul public, trebuie sa avem curajul sa spunem ca parcarea nu este un drept absolut si incet-incet o sa replicam modelul de succes pe care il vedem cu totii cand mergem in vacante”, a precizat edilul general.