Zilele trecute s-a incheiat in sud-vestul tarii o tabără premium, organizata de clubul No Gravity, care s-a adresat exclusiv elitelor bucureștene pasionate de geo-științe: „Explorează cu noi Munții Almăjului 2017”.  La finalul ei principala concluzie a organizatorilor este că acest proiect trebuie repetat, astfel încât de el să poată beneficia câți mai mulți liceeni de elită pasionați de geo-științe.
Redam mai jos textul organizatorilor de la No Gravity pentru a arata pasiunea, munca si bucuria, in egala masura, necesare implementarii acestui proiect:

<

”De multă vreme căutam un loc în care să putem organiza o tabără „specială”, în care să putem îmbina activitățile în natură cu lecții consistente de geo-științe. În urmă cu un an, auzind de căutările noastre, dl. prof. dr. Mihai Popa, paleontolog la Universitatea din București, ne-a invitat „acasă” la el, într-unul dintre cele mai izolate sate din România, satul Bigăr, comuna Berzasca, județ Caraș-Severin. Cu această ocazie am vizitat și laboratorul de teren Dilcher-Popa, singurul laborator de paleontologie proprietate privată.

Locul și oamenii erau exact ceea ce aveam nevoie pentru partea teoretică a programului pe care ni-l doream. Din păcate timpul insuficient avut la dispoziție nu ne-a permis să verificăm la pas fiecare activitate de teren planificată pentru cele 7-8 zile ale taberei. Logistica extrem de complicată cauzată de distanța mare față de București ne-a făcut să ratăm lansarea acestui produs în vara lui 2016.
Timpul a fost însă un sfetnic bun. Ca fost absolvent al acestei facultăți m-am simțit dator să deturnez visul capitalist al unei tabere în care participanții să plătească serviciile primite, într-o „utopie” cu miros de responsabilitate socială, respectiv finanțarea unui proiect care are șanse să crească vizibilitatea geo-științelor în rândul liceenilor. Scopul final al proiectului revizuit este ca printr-o decizie informată asupra naturii muncii teoretice și practice din geo-științe, o parte din beneficiarii acestui proiect vor alege geologia și geofizica ca și carieră viitoare.
La succesul unui astfel de demers a contat enorm faptul că la sfârșitul anului 2016 am devenit cunoscuți în cadrul Inspectoratului Școlar al Municipiului București prin proiectul „NoGravity Club susține Performanța Școlară 2016-2017”, proiect în care ofeream acces gratuit în sala noastră de aventură și escaladă primilor 15 elevi din fiecare școală din zona de proximitate.
Am mers la un inspector de admirat prin munca și discernământul său, dna. Elena Ștefan, căreia i-am vorbit de intenția noastră. Dna. Ștefan ne-a povestit de Olimpiada Multidisciplinară „Științele Pământului”, un concurs cu mai multe probe, respectiv biologie, geografie, fizică și chimie. Am îndrăgit pe loc profilul acesta de candidați. Pe ei îi voiam în această tabără!
Implementarea proiectului
Noua persoană de contact a devenit dna. inspector de geografie Cătălina Șerban, (geologia fusese scoasă de mai multă vreme din programa de liceu).
Din motive ce țin de procedurile ISMB, respectiv fiecare grup de 10 elevi trebuie însoțit pe teren de minim 1 cadrul didactic din oraș, am fost nevoiți să invităm în această tabără numai 9 elevi din București cu cele mai bune rezultate la etapa națională  a Olimpiadei Interdisciplinare „Științele Pământului”.
ISMB, prin dna. inspector Cătălina Șerban, a reacționat rapid și impecabil, atât la alegerea liceenilor care au participat la tabără, cât și a cadrului didactic însoțitor. Au fost contactați, în ordinea mediilor, elevii bucureșteni, iar cei care și-au confirmat disponibilitatea au fost trecuți pe listă. Beneficiarii acestei tabere gratuite au fost elevi din cele mai bune licee bucureștene: Colegiul Național „Sfântul Sava”, Colegiul Național „Mihai Viteazu”, Liceul Teoretic Internațional de Informatică și Complexul Educațional Lauder Reut.
Dna. prof. dr. Carmen Dumitrașcu, absolventă de geologie și profesoară de geografie la Colegiul Național „Sfântul Sava”, extrem de prolifică în a forma olimpici la geografie, a fost desemnată ca și cadrul didactic însoțitor.
Prof. dr. Mihai Popa, paleontolog, și doctoranta sa, paleontolog, Roxana Pirnea, au format, exclusiv ca voluntari, componenta științifică a personalului nostru științific.
În avans cu 3 săptămâni față de plecare am organizat o ședință de protecția muncii în care am prezentat detaliat condițiile de transport, cazare și masă, precum și riscurile asociate cu activitatea de teren. La finalul ședinței toți părinții au semnat contractul de sponsorizare.
Execuția proiectului
Când știi foarte bine ce ai de făcut, orice tabără se rezumă la execuția planului. Zi după zi ne-am ținut de plan, în prima parte a zilei având activități de teren, urmate de ședințe scurte de odihnă, și ulterior seara de ședințe teoretice la laboratorul de teren Dilcher-Popa.
Pentru a rupe rutina, mijlocul taberei a fost marcat de 2 zile „neortodoxe”, respectiv o seară la cort, în care adolescenți au înfruntat o nouă provocare – gătitul cinei, și o zi în care le-am făcut pe toate – am urcat Vârful Ciucaru Mare deasupra Cazanelor Mari, ne-am plimbat cu barca pe Dunăre și am explorat peșterile Veterani și Ponicova, cu mențiunea că ultima a fost parcursă la picior, dinspre Dunăre spre Comuna Dubova.
Mulțumim cu această ocazie biologului Parcului Natural „Porțile de Fier”, dna. Amalia Dumbravă, pentru invitație și explicațiile detaliate primite pe traseu.
După aceste zile pline de adrenalină, a crescut și motivația pentru revenirea la sesiunile teoretice din laborator.”
Concluziile organizatorilor:

  • Considerăm oportună și onorantă implicarea oficială a Facultății de Geologie și Geofizică în acest proiect;
  • Buni la teorie, liceenii au nevoie de mai multă activitate practică. Acest lucru trebuie corectat deoarece geo-științele și articole publicate în reviste științifice de prestigiu însemnă inclusiv activitate susținută de teren;
  • Majoritatea olimpicilor naționali la „Științele Pământului” aleg universități din străinătate, cu precădere pe cele din Marea Britanie;
  • România trebuie să facă mult, mult mai mult pentru a opri hemoragia de creiere peste hotare. Tot ce se investește acum în elitele noastre școlare este în general pentru export;
  • Este necesar ca acest proiect să devină o tradiție. Liceenii pasionați de geo-științe au nevoie ca de aer de o mostră a viitoarei lor cariere pentru a-și putea alege informat viitorul.”
Transparenta face diferenta