Bani
SRI anunta vremuri grele dupa ce a ramas fara bani: Nu vom mai putea spune că România este un stat sigur!
Generalul George Voinescu, adjunct al directorului SRI, susţine că diminuarea bugetului serviciului este sinonimă cu diminuarea capacităţii operaţionale a instituţiei şi atrage atenţia că situaţia privind bugetul a luat o turnură gravă şi în acelaşi timp alarmantă.
„Diminuarea bugetului (SRI – n.r.) este sinonimă cu diminuarea capacităţii operaţionale a serviciului, iar un Serviciu de Informaţii slab capacitat înseamnă viteză de reacţie redusă. Încă o dată, nu vorbim de diminuarea bugetului, vorbim despre diminuarea capacităţii statului Român de a răspunde ameninţărilor cu care ne confruntăm în această perioadă. În momentul de faţă apreciez că s-a trecut de linia roşie, că punem în pericol securitatea naţională. Aprobarea bugetului pe coordonatele actuale anulează multe dintre acţiunile serviciului, iar o eventuala revenire ne va costa şi mai mulţi bani. În contextul de faţă, nu vom mai putea spune că România este un stat sigur pentru că nu are bani să fie un stat sigur. Am încredere (…) că m-am făcut înţeles, că putem conştientiza cu toţii pericolul în care ne aflăm şi că la finalul acestor zile se vor lua deciziile cele mai corecte şi cele mai înţelepte”, a declarat generalul George Voinescu, la dezbaterile pe bugetul SRI din Comisiile reunite de buget-finanţe ale Parlamentului, potrivit Agerpres.
În opinia sa, situaţia privind bugetul „a luat o turnură gravă şi în acelaşi timp alarmantă”. „Mărturisesc că este pentru prima oară în cariera mea când mă confrunt cu un buget total nesustenabil. Serviciul a avut şi are toată înţelegerea pentru contextul economic în care ne aflăm, iar atunci când a trebuit să facă sacrificii nu a ezitat să o facă. Dar din păcate pentru cifrele actuale serviciul nu are nicio soluţie. Am prezentat aseară cum era în prima fază bugetul instituţiei, unde cheltuielile de personal reprezentau aproape 84%, toate ca urmare a modificărilor legislative produse în anul 2018. Este o percepţie eronată, generalizată în spaţiul public, o percepţie pe care regretabil nimeni nu se grăbeşte să o corecteze”, a spus adjunctul directorului SRI.
El a precizat că o scădere suplimentară cu 445.000.000 a sumelor alocate serviciului înseamnă blocajul efectiv al activităţii serviciului.
„Realitatea este alta în acest moment, o scădere suplimentară cu 445.000.000 a sumelor alocate serviciului înseamnă blocajul efectiv al activităţii serviciului în ceea de a doua parte a anului curent. Înseamnă că nu vom avea salariile sau fondurile necesare plăţii pensiilor şi salariilor pe patru luni de zile, înseamnă că nu vom avea asigurate pentru o perioadă de trei luni fondurile plăţii facturilor la utilităţi, cheltuielile operative ale serviciului cele cuprinse în planul de cooperare precum şi alte cheltuieli de funcţionare. Înseamnă amânarea termenelor de finalizare sau blocarea tuturor proiectelor investiţionale iniţiate. Fac precizarea că pe 15 aprilie avem un obiectiv care trebuie pus în funcţiune pentru care trebuia să plătim 19,3 milioane lei din 10 milioane câţi au mai rămas la cheltuieli pentru investiţii este foarte greu. Ne întrebăm cu toată onestitatea cum să procedăm aplicând legislaţia referitoare la plata actualilor şi foştilor angajaţi şi cea privind responsabilităţile SRI în asigurarea securităţi naţionale şi bineînţeles ce rezultă în această seară – reducerea de buget”, a explicat Voinescu.
El a susţinut că eventualele constrângeri bugetare vor pune în pericol securitatea cetăţeanului.
„Securitatea cetăţeanului este un element esenţial şi multe lucruri care ni se par normale astăzi ca stat civilizat vor fi puse în pericol de eventualele constrângeri bugetare. Multe dintre succesele operaţionale ale serviciului nu se văd la televizor şi nu ajung în presă din raţiuni contra-informative. Nu ne putem face reclamă şi nu putem pune succesele operaţionale pe masă, dar vă pot afirma cu convingere faptul că fără SRI România ar arăta altfel astăzi”, a menţionat Voinescu.
El a invitat parlamentarii să facă o analiză riguroasă şi să decidă care sunt zonele de activitate ale serviciului care nu ar trebui bugetate. „Ce domenii aflate în responsabilitatea şi competenţa legală a SRI nu ar mai trebui investigate. Prevenirea şi combaterea terorismului, securitatea cibernetică, contra-spionajul, securitatea energetică şi promovarea intereselor şi oportunităţilor economice ale României. Ţara noastră este una dintre puţinele ţări europene în care nu a avut loc niciun atentat terorist. (…) În egală măsură ameninţarea cibernetică ne obligă să ţinem pasul cu tehnologia utilizată de agresori. (…) Tot din perspectiva cibernetică aduc în discuţie contextul electoral din acest an – imaginaţi-vă un atac cibernetic reuşit asupra infrastructurii informatice utilizate în cadrul scrutinelor europarlamentar şi prezidenţial decideţi dumneavoastră relevanţa acestuia în ecuaţia democraţiei”, a punctat generalul SRI.
De asemenea, el a punctat că activităţile de contraspionaj derulate de serviciu deşi la prima vedere nu implică eforturi considerabile permanente, cu atât mai mult intruziunea şi ofensivitatea actorilor statali este una la cote semnificative anul acesta având în vedere mandatul României la preşedinţia Consiliului Uniunii Europene.
„Vă rog să faceţi un exerciţiu de imaginaţie în care informaţii cu valenţe strategice ale Uniunii Europene sau NATO gestionate în prezent de România ar fi obţinute de entităţi externe şi utilizate împotriva noastră şi a partenerilor europeni şi euroatlantici. SRI a avut constant ca prioritate asigurarea suportului informativ pentru factorii de decizie în stat pe zona de securitate economică în special pentru asigurarea securităţii energetice. Actuala conjunctură regională şi internaţională impune cu mai multă atenţie date fiind riscurile de obţinere de către entităţi ostile statale sau non-statale a unor pârghii economice cu impact major. Dezechilibrele în funcţionarea şi stabilirea sistemului energetic naţional, riscul de punere în dependenţă sau perturbarea exploatării normale a infrastructurilor cu valenţe critice. În lipsa unor capacităţi eficiente şi adaptate continuu pentru prevenţie şi reacţie rapidă anticiparea, gestionarea acestor ameninţări de securitate devin imposibile. Ajutaţi-ne dvs care dintre aceste riscuri, ameninţări, oportunităţi nu mai sunt suficient de importante pentru a aloca fonduri. Trebuie să fim conştienţi cu toţii de consecinţele deciziei de astăzi şi să vă asumaţi posibilele efecte din punctul de vedere al securităţii naţionale”, a mai explicat Voinescu.
El a mai precizat că recentele restricţii bugetare nu fac altceva decât să încetinească şi să slăbească activitatea de culegere de informaţii prin amânarea unor proiecte vitale, stagnarea celor în derulare sau restrângerea artificială a planului de măsuri propuse pentru anul 2019.
Comisiile de buget-finanţe ale Parlamentului au acordat marţi raport favorabil bugetului Serviciului Român de Informaţii aprobând o diminuare faţă de forma transmisă de Guvern Parlamentului cu 150 de milioane de lei.
Bani
75% din contrabanda cu tigari se face in sudul Romaniei!
In prima jumatate a anului 2024, autoritatile romane au capturat peste 40 de milioane de tigarete de contrabanda, dintre care peste 75% inregistrate in zona de sud a tarii. Valoarea pe piata neagra a tigaretelor retinute in primele luni ale anului se ridica la peste 40 de milioane de lei, conform datelor centralizate pe platforma www.stopcontrabanda.ro, singurul centralizator in timp real al capturilor de tigarete de contrabanda din Romania.
In acelasi timp, piata neagra a tigaretelor a crescut la nivelul lunii mai pana la 10,4% din totalul consumului, comparativ cu 9,8% la final de martie, potrivit celui mai recent studiu realizat de compania de cercetare Novel. Acesta este cel mai ridicat nivel al contrabandei din ianuarie 2020, ceea ce releva dinamica intensa a acestui fenomen in specularea conditiilor de instabilitate geopolitica si, implicit, nevoia continua de intensificare a eforturilor de combatere a contrabandei. Un nivel scazut al traficului ilicit cu tigarete inseamna implicit si venituri mai mari la bugetul de stat.
BAT, cel mai mare jucator de pe piata tutunului din Romania, este si unul dintre cei mai mari contribuabili la bugetul de stat. In 2023, pe fondul unei medii anuale a contrabandei de 8,2%, BAT Romania a avut o contributie totala de 10,8 miliarde lei in accize si taxe la bugetul de stat. Bugetul de stat al Romaniei pierde circa 2 miliarde de lei anual din cauza contrabandei cu tutun, sub forma de accize si taxe care nu au fost incasate.
“Pentru prima data in ultimii 3 ani nivelul contrabandei cu tigari a depasit pragul de 10% din totalul pietei, iar acesta este un semnal serios de alarma privind nevoia de intensificare a eforturilor de monitorizare a traficului ilicit la granitele tarii. In acest context, salutam anuntul Ministerului de Finante privind operationalizarea sistemelor de scanare fixe si mobile in puncte de trecere a frontierei si asumarea ca pana la sfarsitul anului in vamile din Romania sa functioneze deja 9 astfel de dispozitive.
Cresterea nivelului consumului de produse de pe piata neagra se traduce atat in pierderi majore pentru bugetul statului, cat si intr-un pericol real la adresa sigurantei consumatorilor. De aceea, masurile de combatere a fenomenului traficului ilicit la frontierele tarii trebuie completate de un cadru fiscal stabil, corelat cu puterea de cumparare a consumatorilor si capabil sa asigure predictibilitatea fiscala necesara combaterii contrabandei, care afecteaza direct consumatorii romani, bugetul de stat, dar si companiile platitoare de taxe si angajatii acestora”, declara Ileana Dumitru, Director Afaceri Externe al Ariei Europa de Sud Est, BAT.
Conform Nanny State Index 2023, Romania aplica cele mai mari taxe pentru produsele din tutun raportat la veniturile populatiei si la puterea de cumparare, iar la polul opus, cu cele mai mici niveluri ale taxarii tutunului, se afla tari precum Luxemburg, Austria sau Germania.[2]
Marile capturi de contrabanda, retinute in 2024 in sudul tarii
Cele mai mari capturi de tigarete de contrabanda, reprezentand 75% din totalul capturilor inregistrate pana la nivelul lunii iulie, s-au inregistrat in zona de sud a tarii, pe fondul preturilor la tigari semnificativ mai mici in tarile de la sudul granitelor Romaniei.
Cele mai mari capturi de tigari de contrabanda au fost retinute de autoritatile romane in prima parte a anului in judetele Teleorman (9,9 milioane de tigarete), Dolj (7,2 milioane de tigarete) si Giurgiu (5,3 milioane de tigarete). Si in judetul Caras Severin s-au inregistrat volume semnificative anul acesta, o captura consistenta in urma careia au fost retinute peste 5 milioane de tigarete de contrabanda fiind inregistrata chiar la inceputul lunii iulie.
Romania are 2.000 de km de granita cu tari non-UE, in care pretul tutunului poate fi de pana la trei ori mai mic, iar fiecare container de tigari ilegale inseamna 1 milion de euro profit pentru retelele de contrabanda. Datele despre evolutia capturilor de tigarete de pe teritoriul Romaniei sunt centralizate in timp real pe platforma www.stopcontrabanda.ro, o initiativa BAT care are scopul de a sustine eforturile autoritatilor, prin centralizarea capturilor din intreaga tara, dar si de a informa consumatorii cu privire la efectele contrabandei cu tigari asupra societatii. Campania este desfasurata in parteneriat cu Politia Romana, Politia de Frontiera Romana, Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) si Autoritatea Vamala Romana. Campania „Stop contrabanda” a fost lansata de BAT in 2017, pentru a crea un punct unic de informare cu privire la contrabanda cu tigari.
Bani
Perceptiile consumatorilor produselor de vapat reflecta efecte benefice comparativ cu fumatul traditional
Rezultatele celui mai recent studiu IRES, care reflecta perceptia utilizatorilor de produse cu risc redus* din Romania, arata ca acestia sunt dispusi sa caute alternative la fumat. In plus, consumatorii care au trecut de la fumat la produse care incalzesc tutunul, cum ar fi glo, sau la produse de vapat, afirma ca percep imbunatatiri semnificative in ceea ce priveste starea fizica si stilul de viata comparativ cu fumatul. Aceasta este a patra editie a studiului privind perceptiile consumatorilor realizat de IRES referitor la produsele care incalzesc tutunul, iar rezultatele intaresc concluziile editiilor precedente. Aceasta editie a studiului a inclus, in premiera, perceptiile consumatorilor asupra trecerii de la fumat la produse de vapat, iar rezultatele reflecta efecte benefice similare.
Fumatorii romani care au trecut complet la produse cu risc redus* au indicat imbunatatiri ale conditiei fizice atunci cand utilizeaza produse care incalzesc tutunul sau de vapat comparativ cu fumatul, anume:
- 86% dintre utilizatorii de produse care incalzesc tutunul si 83% dintre cei care utilizeaza produse de vapat spun ca acestea ii fac sa tuseasca mai putin comparativ cu fumatul;
- 76% dintre utilizatorii de produse care incalzesc tutunul si 82% dintre cei care utilizeaza produse de vapat spun ca acestea le pot afecta mai putin dantura comparativ cu fumatul;
- 70% dintre utilizatorii de produse care incalzesc tutunul si 81% dintre cei care utilizeaza produse de vapat spun ca acestea le pot afecta mai putin capacitatea de a face efort fizic comparativ cu fumatul
Consumatorii de produse cu risc redus* care au facut trecerea completa la acest tip de produse si nu mai fumeaza spun, de asemenea, ca resimt si beneficii sociale comparativ cu fumatul:
- 99% dintre utilizatorii de produse care incalzesc tutunul si 97% dintre cei care utilizeaza produse de vapat spun ca aceste produse lasa mai putin miros neplacut pe haine si pe maini:
- 95% dintre utilizatorii de produse care incalzesc tutunul si 97% dintre cei care utilizeaza produse de vapat spun ca aceste produse afecteaza mai putin calitatea aerului la interior;
- 95% dintre utilizatorii de produse care incalzesc tutunul si 94% dintre cei care utilizeaza produse de vapat spun ca aceste produse lasa mai putin gust neplacut in gura.
Fumatorii cauta alternative cu risc redus* adaptate nevoilor lor, releva studiul IRES
BAT are un scop clar de a construi un viitor mai bun (A Better Tomorrow™) prin reducerea impactului asupra sanatatii si, pentru a realiza acest lucru, compania dezvolta de peste zece ani o gama larga de produse placute cu risc redus*, destinate consumatorilor adulti.
Conform studiului de perceptie a consumatorilor realizat de IRES, principalele argumente luate in considerare pentru utilizarea produselor cu risc redus* mentionate de fumatorii care au facut trecerea la acest tip de produse, indiferent daca uneori mai fumeaza sau nu, sunt experienta satisfacatoare (56%) si potentialul de risc redus al produselor care incalzesc tutunul (56%) sau de vapat (51%).
„Conceptul de reducere a riscurilor asociate fumatului este din ce in ce mai relevant pentru consumatori, asa cum reiese din cea de-a patra editie a acestui studiu, ale carui rezultate confirma din nou faptul ca alternativele cu risc redus* sunt o optiune viabila pentru cei care nu pot renunta la fumat. Alaturi de dovezile stiintifice solide care sustin produsele care incalzesc tutunul si produsele de vapat ca alternative cu risc redus* la fumat, perceptiile consumatorilor reprezinta o resursa informationala valoroasa pentru public si pentru autoritatile de reglementare, deoarece evidentiaza potentialul acestor produse ca solutii eficiente pentru reducerea incidentei fumatului”, a declarat Ileana Dumitru, Director Relatii Externe al Ariei Europa de Sud-Est, BAT.
„Studiul derulat de IRES scoate in evidenta o confirmare a tendintei de perceptie favorabila a efectelor utilizarii simultane sau ale trecerii de la tigari la produsele de tutun incalzit sau la tigari electronice. In ambele cazuri remarcam, in primul rand, o reducere a efectelor secundare asociate cu degradarea sanatatii (prezenta tusei, afectarea danturii, capacitatea de a face efort fizic). In al doilea rand, se remarca o reducere a unor factori posibili de inducere a distantarii sociale motivata olfactiv prin diminuarea mirosului neplacut pe haine, pe maini, in respiratie sau in aerul din interior. Fumatul in sine are o componenta serioasa de socializare, iar daca efectele secundare indezirabile sunt mai reduse, acest spatiu potential al socializarii ii poate include si pe cei care sunt mai putin deranjati de efectele utilizarii alternativelor la tutunul traditional. In al treilea rand, studiul nostru confirma tendintele din anii anteriori privind posibilitatea renuntarii la fumat, dar si a reintoarcerii la tigarile traditionale, in eventualitatea restrictionarii utilizarii in interior sau a cresterii pretului la produsele de tutun incalzit sau tigari electronice”, a mentionat Dan Jurcan, director de cercetare in cadrul Institutului IRES.
Bani
Cu 2,1 miliarde de euro, BAT România este al doilea contributor al bugetului de stat
BAT, cea mai mare companie de produse din tutun și nicotină din România, este al doilea cel mai mare contribuabil al României, cu o contribuție totală de 10,8 miliarde lei (2,1 miliarde euro) în accize și taxe la bugetul de stat în 2023. Această sumă se adaugă celor 26,1 miliarde de euro contribuție directă a BAT la bugetul de stat în circa 27 de ani de activitate pe piața locală*.
BAT este cel mai mare jucător de pe piața tutunului, cu o cotă de piață de circa 50%, un investitor strategic și un angajator de top în România. Investițiile totale ale companiei în fabrica din Ploiești au depășit pragul de 500 de milioane de euro de la construcția sa în 1996. Compania și-a triplat numărul de angajați în ultimii ani în cele trei entități economice prezente în România (de la aproximativ 1.200 de angajați în 2013, la peste 3.000 în prezent) și generează indirect alte 30.000 de locuri de muncă, prin lanțul de distribuție și aprovizionare. În ultimul an, BAT și-a extins echipa locală și a investit în renovarea birourilor celor două entități din București, pentru a oferi angajaților spații funcționale care să încurajeze flexibilitatea, colaborarea, creativitatea și un impact redus asupra mediului.
„Suntem mândri să fim unul dintre cei mai mari contribuabili la bugetul de stat și la economia României: de circa 27 de ani, investim în dezvoltarea oamenilor și a afacerii noastre și pentru a genera un impact pozitiv în societate; colaborăm activ cu furnizori și parteneri locali, într-un cadru comercial solid care sprijină întreprinderile mici și mijlocii și contribuie la dezvoltarea unei economii locale solide. Continuăm dezvoltarea afacerii noastre în România și ne bazăm pe o reglementare sustenabilă, care include un cadru fiscal moderat și predictibil, capabil să protejeze industria legitimă de alternative ilegale și, totodată, să susțină inovația și tehnologia necesare pentru dezvoltarea de produse care să răspundă așteptărilor consumatorilor noștri”, a spus Jorge Araya, Director al Ariei Europa de Sud – Est în cadrul BAT.
BAT este, de asemenea, unul dintre cei mai mari producători de bunuri de larg consum și exportatori din România. 70% din volumele produse în fabrica BAT din Ploiești, țigări și consumabile din tutun pentru glo, cel mai inovator dispozitiv care încălzește tutunul din portofoliul companiei, sunt exportate în peste 50 de țări din întreaga lume. Fabrica BAT din Ploiești este a doua cea mai mare fabrică a grupului din Europa și între primele 5 din lume.
BAT este, de asemenea, singura companie care oferă în prezent fumătorilor adulți din România toate cele trei categorii de produse cu risc redus*, precum produse pentru vapat, produse de încălzire a tutunului și produse moderne cu nicotină pentru uz oral. Compania investește circa 2 miliarde de lire anual în dezvoltarea alternativelor cu risc redus* la fumat.
Despre BAT în România
- BAT este cel mai mare jucător al industriei tutunului pe piața din România, cu o cotă de piață de circa 50%
- BAT are în prezent peste 3.000 de angajați în cele trei entități economice ale grupului și generează peste 30.000 de locuri de muncă pe lanțul de distribuție
- Portofoliul BAT în România include în prezent toate cele trei categorii de produse care nu implică arderea tutunului, respectiv glo – dispozitivul pentru încălzirea consumabilelor din tutun sau plante, dispozitive pentru vapat și produse moderne cu nicotină pentru uz oral
- Obiectivul nostru strategic este de a construi un viitor mai bun – A Better Tomorrow™ – prin intermediul unei lumi fără fum, în care fumătorii aleg să treacă de la fumat la alternative care nu implică arderea tutunului