Avocat: Gabriela Firea vrea sa administreze Metrorex, dar cu subventii tot de la Guvern. Asa ceva e ilegal!

Avocat: Gabriela Firea vrea sa administreze Metrorex, dar cu subventii tot de la Guvern. Asa ceva e ilegal!

Primarul General a reiterat vineri că metroul ar trebui să fie în coordonarea municipalităţii, dar cu tot cu subvenţii de la Guvern. “Struţo-cămila” propusă de Gabriela Firea ar putea fi pusă în practică doar cu derogare de la Legea Finanţelor Publice şi ar putea deschide “Cutia Pandorei”, astfel că poate şi primarul Iaşului sau cel al Constanţei vor cere bani direct de la Executiv pentru transportul local, spune un avocat în Dreptul Concurenţei.

Metrorex riscă să piardă finanţarea de la bugetul statului, dacă trece în administrarea Primăriei Capitalei, consideră Valentin Mircea, avocat, doctor în drept civil şi concurenţial.

Pentru ca Primăria să primească subvenţii de la Guvern pentru metrou ar trebui să se facă o derogare de la Legea 500/2002 a Finanţelor Publice, explică avocatul.

Mai mult, acesta spune că Primarul General ar putea deschide „Cutia Pandorei“. Pentru că prin această derogare s-ar produce o discriminare, edilii unor oraşe mari din ţară precum Iaşi, Cluj sau Constanţa, ar putea cere la rândul lor subvenţii direct de la Executiv pentru transportul local. Sau poate vor vrea şi ei să construiască metrou cu bani de la Guvern, adaugă Valentin Mircea.

Bucurestiul iti recomanda:   Veste EXCELENTA pentru toti bucurestenii care vor sa-si cumpere o masina!

Acesta arată că în varianta actuală, în care Metrorex este în subordinea Ministerului Transporturilor, Guvernul poate aloca bani pentru compania de metrou în acord cu Legea Finanţelor Publice.

Primarul Capitalei, Gabriela Firea, a declarat, vineri, că metroul ar trebui să fie în coordonarea municipalităţii, dar că acest lucru nu s-a înţeles până acum “probabil din anumite interese”. Ea a spus că Guvernul poate să rămână în continuare proprietar al Metrorex, însă municipalitatea trebuie să asigure administrarea şi investiţiile, pentru că “aşa se întâmplă în toate capitalele europene”, precizând că i-a transmis acest lucru şi noului ministru al Transporturilor, Felix Stroe.

Ideea trecerii Metrorex în subordinea Primăriei Capitalei există încă din 2012, când premierul de atunci Victor Ponta anunţa că Guvernul “va decide în perioada următoare” trecerea Metrorex de la Ministerul Transporturilor în subordinea municipalităţii. Un proiect de hotărâre privind solicitarea ca Guvernul să decidă trecerea companiei Metrorex de la Ministerul Transporturilor în subordinea Primăriei Capitalei ar fi trebuit supus dezbaterii consilierilor generali în şedinţa din 29 martie, dar a fost scos de pe ordinea de zi. Consilierul general Ciprian Ciucu a arătat atunci că nu există un studiu de impact pentru o astfel de măsură şi că preluarea ar fi fost imposibilă din punct de vedere financiar, fără a pune în pericol investiţiile si dezvoltarea reţelei.

Bucurestiul iti recomanda:   RATB anunta program special pentru centrele care vand bilete

ECONOMICA.NET a scris şi în martie despre riscurile trecerii Metrorex de la Transporturi la Primăria Capitalei. Chiar dacă în mari metropole europene transportul public este integrat şi gestionat de o singură autoritate, trecerea Metrorex în subordinea Primăriei Capitalei ar putea avea efecte negative, apreciau specialiştii consultaţi de către ECONOMICA.NET. Potrivit lor, compania de metrou riscă să aibă soarta “jalnică” a RATB, să îi fie blocate proiectele de dezvoltare sau chiar să piardă bani europeni.

 Sursa: economica.net

Share this post