Stiri Bucuresti actualitate
Lamuririle Consiliului Concurentei: Primaria Capitalei poate acorda contracte firmelor proprii doar in anumite conditii!

Primăria Municipiului Bucureşti (PMB) poate acorda firmelor proprii lucrări fără licitaţie, însă trebuie să fundamenteze foarte bine acest lucru, iar nivelul costurilor aferente să fie comparabil cu preţul pieţei.
Joi, patronatele din construcţii au anunţat că vor sesiza Consiliul Concurenţei şi Comisia Europeană faţă de intenţia Primăriei Municipiului Bucureşti de a încredinţa, în mod direct, lucrări către firmele pe care vrea să le înfiinţeze, susţinând că acest lucru ar putea însemna ajutor de stat, potrivit Agerpres.
Reprezentanţii Consiliul Concurenţei au precizat că legislaţia naţională din domeniul achiziţiilor publice şi al concesiunilor de lucrări şi de servicii, care transpune directivele europene în acest domeniu, prevede posibilitatea ca, în anumite condiţii, autorităţile contractante să încredinţeze propriilor companii furnizarea unor servicii/produse ori efectuarea unor lucrări cu resurse proprii pentru uzul intern ori pentru uzul comunităţilor pe care le reprezintă (aşa-numita operare internă).
Prin urmare, în prealabil atribuirii directe a unui contract de achiziţii publice/concesiuni operatorului propriu, este necesar ca autoritatea, respectiv Primăria Bucureşti, să verifice condiţiile prevăzute de legislaţie.
În acelaşi timp, potrivit prevederilor legii administraţiei publice locale ‘Consiliile locale şi consiliile judeţene pot hotărî asupra participării cu capital sau cu bunuri, în numele şi în interesul colectivităţilor locale pe care le reprezintă, la înfiinţarea, funcţionarea şi dezvoltarea unor organisme prestatoare de servicii publice şi de utilitate publică de interes local sau judeţean, în condiţiile legii’.
Astfel, statul se poate implica în activităţi de interes public cu caracter economic, în condiţiile în care piaţa nu poate satisface nevoia identificată, respectiv activităţi economice în vederea asigurării nevoilor sale (în calitate de autoritate contractantă) prin
propriile firme, în condiţiile legislaţiei specifice, se mai arată în răspunsul Consiliului Concurenţei.
„În cazul în care Primăria Bucureşti are în vedere atribuirea directă către propriii operatori a unor contracte de servicii sau lucrări, trebuie să fundamenteze foarte bine această măsură, explicând cauzele care au determinat neaplicarea unei proceduri de achiziţie publică (de exemplu, ‘eşec de piaţă’ ori raţiuni de eficienţă economică, în speţă obţinerea unui raport calitate/preţ mai bun decât cel obţinut ca urmare a atribuirii contractelor prin licitaţie publică unor operatori de drept privat terţi)”, spun oficialii autorităţii de concurenţă.
Astfel, din perspectiva Consiliului Concurenţei, în aceste situaţii ar trebui analizat în ce măsură această variantă conduce la minimizarea costurilor pe care le suportă autoritatea locală.
„Riscul este mai mic să fie încălcate regulile de concurenţă dacă acele contracte încredinţate direct firmelor proprii sunt pentru acţiuni reziduale / complementare, ce nu erau acoperite de companiile existente în piaţă, şi astfel nu se produce excluderea actorilor deja existenţi în piaţă. Încredinţarea directă nu ridică probleme din punctul de vedere al ajutorului de stat, dacă nivelul costurilor aferente activităţii încredinţate direct este comparabil cu preţul pieţei (benchmark), astfel încât să nu i se confere un avantaj economic companiei beneficiare”, au mai arătat reprezentanţii Concurenţei.
Joi, preşedintele Asociaţiei Române a Antreprenorilor de Construcţii (ARACO), Laurenţiu Plosceanu, a declarat că încredinţarea în mod direct de lucrări către firmele pe care vrea să le înfiinţeze poate fi considerată ajutor de stat.
„În mare măsură, alocările de lucrări şi controlul fluxurilor financiare în sectorul de construcţii a rămas ostatic al mediului politic, ceea ce este o mare problemă. Agresivitatea reprezentanţilor politici în materie de control al fluxurilor financiare se face simţită în continuare. O temă care ne
Primăria Municipiului Bucureşti (PMB) poate acorda firmelor proprii lucrări fără licitaţie, însă trebuie să fundamenteze foarte bine acest lucru, iar nivelul costurilor aferente să fie comparabil cu preţul pieţei, au declarat, pentru AGERPRES, reprezentanţii Consiliului Concurenţei.
Joi, patronatele din construcţii au anunţat că vor sesiza Consiliul Concurenţei şi Comisia Europeană faţă de intenţia Primăriei Municipiului Bucureşti de a încredinţa, în mod direct, lucrări către firmele pe care vrea să le înfiinţeze, susţinând că acest lucru ar putea însemna ajutor de stat.
Reprezentanţii Consiliul Concurenţei au precizat că legislaţia naţională din domeniul achiziţiilor publice şi al concesiunilor de lucrări şi de servicii, care transpune directivele europene în acest domeniu, prevede posibilitatea ca, în anumite condiţii, autorităţile contractante să încredinţeze propriilor companii furnizarea unor servicii/produse ori efectuarea unor lucrări cu resurse proprii pentru uzul intern ori pentru uzul comunităţilor pe care le reprezintă (aşa-numita operare internă).
Prin urmare, în prealabil atribuirii directe a unui contract de achiziţii publice/concesiuni operatorului propriu, este necesar ca autoritatea, respectiv Primăria Bucureşti, să verifice condiţiile prevăzute de legislaţie.
În acelaşi timp, potrivit prevederilor legii administraţiei publice locale ‘Consiliile locale şi consiliile judeţene pot hotărî asupra participării cu capital sau cu bunuri, în numele şi în interesul colectivităţilor locale pe care le reprezintă, la înfiinţarea, funcţionarea şi dezvoltarea unor organisme prestatoare de servicii publice şi de utilitate publică de interes local sau judeţean, în condiţiile legii’.
Astfel, statul se poate implica în activităţi de interes public cu caracter economic, în condiţiile în care piaţa nu poate satisface nevoia identificată, respectiv activităţi economice în vederea asigurării nevoilor sale (în calitate de autoritate contractantă) prin
propriile firme, în condiţiile legislaţiei specifice, se mai arată în răspunsul Consiliului Concurenţei.
„În cazul în care Primăria Bucureşti are în vedere atribuirea directă către propriii operatori a unor contracte de servicii sau lucrări, trebuie să fundamenteze foarte bine această măsură, explicând cauzele care au determinat neaplicarea unei proceduri de achiziţie publică (de exemplu, ‘eşec de piaţă’ ori raţiuni de eficienţă economică, în speţă obţinerea unui raport calitate/preţ mai bun decât cel obţinut ca urmare a atribuirii contractelor prin licitaţie publică unor operatori de drept privat terţi)”, spun oficialii autorităţii de concurenţă.
Astfel, din perspectiva Consiliului Concurenţei, în aceste situaţii ar trebui analizat în ce măsură această variantă conduce la minimizarea costurilor pe care le suportă autoritatea locală.
„Riscul este mai mic să fie încălcate regulile de concurenţă dacă acele contracte încredinţate direct firmelor proprii sunt pentru acţiuni reziduale / complementare, ce nu erau acoperite de companiile existente în piaţă, şi astfel nu se produce excluderea actorilor deja existenţi în piaţă. Încredinţarea directă nu ridică probleme din punctul de vedere al ajutorului de stat, dacă nivelul costurilor aferente activităţii încredinţate direct este comparabil cu preţul pieţei (benchmark), astfel încât să nu i se confere un avantaj economic companiei beneficiare”, au mai arătat reprezentanţii Concurenţei.
Joi, preşedintele Asociaţiei Române a Antreprenorilor de Construcţii (ARACO), Laurenţiu Plosceanu, a declarat că încredinţarea în mod direct de lucrări către firmele pe care vrea să le înfiinţeze poate fi considerată ajutor de stat.
„În mare măsură, alocările de lucrări şi controlul fluxurilor financiare în sectorul de construcţii a rămas ostatic al mediului politic, ceea ce este o mare problemă. Agresivitatea reprezentanţilor politici în materie de control al fluxurilor financiare se face simţită în continuare. O temă care ne îngrijorează este legată de demersurile de etapizare a unor activităţi de construcţii de către Primăria Municipiului Bucureşti, de către CNAIR (Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii, n.r.). Nu putem să fim de acord ca, pe fonduri publice, Primăria să încredinţeze în mod direct lucrări către firmele pe care a încercat să le construiască pentru aceste servicii. Vom acţiona în acest sens şi la Consiliul Concurenţei, şi la Comisia Europeană. Am avut discuţii cu ANAP (Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice, n.r.). Nu putem opri Primăria să-şi înfiinţeze oricâte societăţi doreşte, dar să evite procedurile de achiziţii publice pentru alocarea de proiecte este un abuz, este o temă care poate duce până la o procedură de infringement, pentru că poate fi citită ca un ajutor de stat pe care o entitate politică o acordă unor companii, cu dedicaţie. Or, noi vrem ca la aceste proceduri de licitaţie să poată participa atât firmele Primăriei, oricâte vor fi ele – zeci, sute, dar şi firmele care s-au specializat în lucrări de construcţii. Nu credem că firmele cu capital privat pot fi discriminate de la competiţia pe fondurile publice”, a susţinut, joi, într-o conferinţă de presă, preşedintele Asociaţiei Române a Antreprenorilor de Construcţii (ARACO), Laurenţiu Plosceanu.
Stiri Bucuresti actualitate
Magnus Carlsen, de cinci ori campion mondial, a câștigat prima etapă Grand Chess Tour

Prima etapă a Grand Chess Tour (GCT) s-a încheiat cu o serie spectaculoasă de zece victorii consecutive ale numărului 1 mondial, Magnus Carlsen, de cinci ori campion mondial. După un parcurs foarte bun al Marelui Maestru chinez Wei Yi, care părea că va câștiga etapa de la Varșovia, Carlsen a revenit surprinzător și s-a impus cu 26 de puncte, urmat de Wei Yi cu 25,5 puncte și de polonezul Jan-Krzysztof Duda cu 19,5 puncte. Victoria i-a adus în cont 40.000 de dolari, fondul total de premiere al etapei de la Varșovia fiind de 175.000 de dolari. În total, Grand Chess Tour are premii de 1,5 milioane de dolari și include cinci etape desfășurate în trei țări europene și în SUA.
„Felicitări lui Magnus Carlsen pentru victoria sa la Superbet Rapid & Blitz Poland și mulțumiri către toți jucătorii pentru partidele incredibile reușite. Așteptăm cu nerăbdare începerea Superbet Chess Classic în București la finalul lunii iunie. Pentru fundația noastră, investiția în șah înseamnă investiție în oameni. Evenimente precum Grand Chess Tour inspiră oameni din toate categoriile sociale să înceapă să joace șah, iar acest lucru este cu adevărat remarcabil”, a declarat Augusta Dragic, Președinta Fundației Superbet, sponsor și organizator a trei dintre cele cinci etape ale circuitului fondat de Garry Kasparov.
„Știam că dacă am o zi bună, am o șansă. M-am simțit mai calm astăzi și știam că am reușit asta înainte. A fost o performanță incredibilă a lui Wei Yi și am fost norocos să câștig din nou astăzi. Sunt recunoscător tuturor celor care mă susțin de aproape și de departe”, a spus Carlsen.
Grand Chess Tour este un circuit internațional, care se desfășoară anual pe parcursul a cinci etape. Primele trei au loc în Europa – București, Varșovia și Zagreb și sunt susținute și organizate de Fundația Superbet. Ultimele două etape se joacă în SUA, la Saint Louis. Anul acesta, etapa a doua va avea loc la București între 24 iunie și 6 iulie și va fi de șah clasic.
Premiile întregului circuit au crescut în 2024 la 1,5 milioane de dolari, din care 350.000 de dolari pentru etapele de șah clasic și 175.000 de dolari pentru cele de șah rapid & blitz. Ediția de anul acesta va avea un fond de premii bonus mărit de la 175.000 de dolari, cât a fost anul trecut, la 275.000 de dolari.
Stiri Bucuresti actualitate
Atentie la cine va suna pe WhatsApp: Un român s-a trezit fără niciun ban și cu un credit la bancă de 37.800 lei

Un bărbat din Suceava s-a trezit dator la bancă cu 37.800 lei și a pierdut 3.750 lei după ce a sunat la un număr de telefon de pe Facebook, la un anunț care promitea câștiguri fabuloase în schimbul unor investiții în acțiuni Romgaz.
Un bărbat din Suceava a sesizat poliția că a fost păcălit cu o sumă mare de bani după ce a răspuns unui anunț fals de pe Facebook, care promitea câștiguri mari prin cumpărarea de acțiuni la Romgaz, scrie Obiectiv de Suceava.
Păgubitul a pierdut 3.750 lei și s-a trezit cu un credit bancar de 37.800 lei, doar pentru că a sunat la acel număr de pe Facebook și a crezut ce-i spun escrocii.
Bărbatul a povestit polițiștilor că, în luna septembrie 2023, a văzut pe Facebook un anunț prin care se oferea oportunitatea investirii în societatea respectivă. Bărbatul a apelat numărul de telefon din anunț, ocazie cu care a discutat cu o persoană ce s-a recomandat a fi din cadrul Romgaz.
În timpul discuției telefonice, persoana vătămată a acceptat să învestească suma de 1.250 lei, motiv pentru care i-a comunicat acelei persoane, telefonic, datele înscrise pe cardul bancar precum și cele de pe cartea de identitate.
În continuare, după ce i-a fost retrasă suma de 1.250 din contul bancar, persoana vătămată a fost contactată telefonic, de către o altă persoană, ce s-a recomandat a fi din partea aceleiași societății energetice, aceasta solicitându-i bărbatului depunerea a încă 2.500 lei la un ATM de monede virtuale, pentru a putea retrage câștigul inițial. Bărbatul din Vadu Moldovei s-a deplasat în municipiul Suceava și a depus la ATM suma de 2.500 lei.
Pe 11 decembrie, la solicitarea telefonică a unei alte persoane ce s-a recomandat reprezentant al Romgaz, bărbatul și-a deschis cont bancar separat, în cursul aceleiași zile fiind contactat telefonic de aceeași persoană ce i-a solicitat deschiderea contului și permițând accesul acesteia la telefon, prin aplicația informatică Any Desk, care permite control de la distanță, potrivit Monitorul de Suceava.
Pe 14 decembrie 2023, cu ocazia deplasării la sucursala bancară unde și-a deschis contul, omul din Vadu Moldovei a aflat faptul că pe 11 decembrie 2023 a solicitat un credit în valoare de 37.800 lei.
Conform extrasului de cont, în contul persoanei vătămate a fost virată la data de 11.12.2023 suma de 37.800 lei, la aceeași dată fiind și transferată aceeași sumă către alt cont.
Păgubitul a povestit că persoana care l-a contactat și s-a recomandat a fi reprezentant al Romgaz i-a solicitat să efectueaze mai multe acțiuni, respectiv fotografierea cărții de identitate și o fotografie de tip selfie, în timp ce aceasta prin intermediul aplicației informatice efectua diferite acțiuni în telefonul persoanei vătămate.
Polițiștii au întocmit dosar penal privind comiterea infracțiunilor de înșelăciune, acces ilegal la un sistem informatic și efectuarea de operațiuni financiare în mod fraudulos.
Cum se pune în practică o fraudă cu investiții?
Polițiștii suceveni au explicat că prin intermediul unor reclame și anunțuri promovate pe rețelele de socializare referitoare la servicii de investiții financiare, în care se folosește imaginea unor companii cunoscute listate la bursă sau false mărturii ale unor celebrități pentru a-i atrage pe oameni să investească în escrocheriile lor.
Se promit câștiguri imediate foarte mari prin ”cumpărarea de acțiuni” care vor ”genera dividende” de zeci de mii de lei ”direct pe cardul” utilizatorilor. În astfel de cazuri, atacatorii se folosesc de link-uri malițioase cu ajutorul cărora încearcă să obțină date personale și financiare de la utilizatori.
Victimele furnizează date de contact pe formularele puse la dispoziție în acele reclame. Ulterior sunt contactate telefonic de persoane necunoscute, care, după discuții repetate, reușesc, de obicei, să convingă victimele să se înscrie pe diferite platforme de investiții online.
Dacă sună prea bine pentru a fi adevărat, este mai mult decât posibil să fie o fraudă.
”Insistăm tocmai pentru a preveni victimizarea persoanelor și în acest sens reamintim că educația financiară este primordială pentru protecție în cazul investițiilor financiare”, spun polițiștii suceveni.
Sursa: StirilePROTV
Stiri Bucuresti actualitate
Spaga de 9.000 de euro in Politia Capitalei pentru cateva favoruri

Un polițist de la Centrul de Reținere și Arest Preventiv București a fost reținut de procurori, fiind acuzat că ar fi primit mită peste 9.000 de euro de la un bărbat arestat preventiv, în schimbul mai multor favoruri. Banii ar fi fost primiți în tranșe de la deținut sau iubita acestuia, pe o perioadă de un an și jumătate.
Conform Parchetului Tribunalului București, polițistul a fost reținut pentru 24 de ore și va fi dus în instanță cu propunerea de arestare preventivă pentru luare de mită în formă continuată.
Procurorii spun că în perioada mai 2022 – decembrie 2023 bărbatul, în calitate de agent de poliție la Poliția Capitalei – Serviciul de Reținere și Arestare Preventivă, a cerut și primit, în mai multe rânduri, de la un bărbat arestat preventiv sume de bani cuprinse între 500 și 3.600 de euro. În total, el a cerut suma de 9.600 de euro, din care a primit 9.200 de euro, banii fiind dați direct de către bărbatul aflat în arest, care este și denunțătorul, sau prin intermediul prietenei acestuia.
Polițistul a fost prins în flagrant joi, în timp ce primea 300 de euro de la deținutul respectiv.
Potrivit anchetatorilor, în schimbul banilor polițistul i-a permis celui aflat în arest să primească pachete care să depășească limita de greutate impusă de regulament, l-a pontat suplimentar pentru muncaa din arest̆, i-a permis să părăsească centrul fără documentația necesară în acest sens, i-a cumpărat produse alimentare și băuturi alcoolice sau a facilitat mutarea unor deținuți în alte celule.
Polițistul ar fi primit în continuare mită de la bărbatul respectiv și după plasarea acestuia în arest la domiciliu, în octombrie-noiembrie 2023, ca „recompensă pentru avantajele acordate”.