Subvenția pe care o plătește Primăria Capitalei pentru transportul public a crescut cu circa 240% în ultimii 5 ani, ajungând de la 515 milioane lei în 2015 la 1,235 miliarde lei în 2020, potrivit datelor obținute de HotNews.ro. Pe lângă aceste sume, municipalitatea mai are datorii de aproape 1 miliard de lei către STB. Acestea s-au acumulat din cauză că Primăria nu a putut acoperi subvenția din ce în ce mai mare. De exemplu, STB a facturat anul trecut 1,250 miliarde lei, iar PMB a plătit circa 825 milioane lei. STB datorează mai departe circa 900 milioane lei către ANAF, informează Hotnews.ro.

<

Flota STB a crescut cu 400 de autobuze Otokar și 130 autobuze hibrid în ultimii ani, însă creșterea subvenției nu se reflectă în îmbunătățirea serviciului. Iar Bucureștiul are în continuare unul dintre cele mai mici prețuri la bilete – 1,3 lei de 12 ani, deși chiar și anul trecut societatea a cerut creșterea la 2,5 lei, însă fiind an electoral, discuțiile au fost imediat închise.

Evoluția subvenției STB în ultimii 5 ani:

  • 2015 – 515 milioane lei
  • 2016 – 593 milioane lei
  • 2017 – 569 milioane lei
  • 2018 – 756 milioane lei
  • 2019 – 998 milioane lei
  • 2020 – milioane 1,235 lei

Datoriile Primăriei Capitalei la STB: 298.822 lei (septembrie 2019); 8.523,740 lei (ianuarie 2020); 20.915,074 lei (martie 2020); 94.621,409 lei (aprilie 2020); 100.290,476 lei (mai 2020); 89.885,765 lei (iunie 2020); 114.122,310 lei (iulie 2020); 103.607,902 lei (august 2020); 104.119,018 lei (septembrie 2020); 97.284,782 lei (octombrie 2020); 53.464,909 lei (noiembrie 2020); 127.988,101 lei (decembrie 2020).
Nicușor Dan, primarul general al Capitalei, a declarat pentru HotNews.ro că soluția este eficientizarea serviciului, până acum practicându-se o politică de tip Moș Crăciun.

Este o instituție Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov (ADI-TPBI), care să-și facă treaba, să evalueze rutele, câte autobuze sunt pe fiecare rută, ceea ce nu a făcut nimeni niciodată. A fost politica lui Moș Crăciun. Subvenția a plecat de la 500 de milioane și a ajuns la peste 1,2 miliarde. Adevărul este că sunt mai multe autobuze pe traseu, dar nu și-a pus nimeni problema de eficiență pentru că contractul de delegare de serviciu public este pe numărul de kilometri, fie că este comercial, fie că este necomercial. Prin faptul că autobuzele merg goale de la Depoul Giulești până în Nord unde funcționează ele de fapt, STB-ul este fericit că se taxează la kilometru. Eficientizarea trebuie făcută de ADI fiindcă STB-ul este operatorul economic care prestează prin intermediul acestui ADI. El circulă unde îi spune ADI”, a explicat Nicușor Dan.

Transparenta face diferenta