După 10 ani în care a funcționat la capacitate redusă, Aeroportul Băneasa va putea primi din nou călători. Lucrările de reabilitare începute în februarie anul trecut au fost finalizate.

<

Primele avioane vor decola la începutul anului viitor, iar reprezentanții aeroportului promit timp redus de așteptare: între 30 de minute și chiar deloc pentru pasagerii VIP.

Cu o vechime de mai bine de un secol, clădirea aeroportului Aurel Vlaicu din Băneasa, lângă Bucureşti, avea nevoie de reparaţii serioase. Lucrările au costat 66,6 milioane de lei.

Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în ministerul transporturilor: ”A fost o lucrare dificilă pentru că a trebuit să îmbinăm partea de monument cu parte tehnologizată. Sistemele de aerisire au fost în totalitate schimbate. Toate sistemele de securitate sunt de ultimă generaţie”.

Reprezentanţii aeroportului spun ca tehnologie aeronautică este cea mai modernă din ţară şi chiar din Europa. Din cauza restricţiilor de securitate care s-au modificat în ultimii ani, aeroportul va putea primi cel mult un milion de pasageri anual, faţă de peste 2 milioane câţi erau acum 10 ani.

Valentin Iordache: ”În total sunt 5 porţi, de îmbarcare, dar în acest corp avem partea 1 pentru curse interne şi porţile 2 şi 3 pentru cursele internaţionale. Poarta 4 este la salonul VIP, iar poarta 5 este poarta desemnată pentru pasagerii în tranzit”.

Dacă înainte de restrângerea activitatiii decolau în principal curse low-cost, profilul aeroportului s-a schimbat acum. Costurile vor fi mai mari în medie cu un euro per pasager decât în cazul curselor de pe aeroportul Otopeni.

George Dorobanţu, directorul general al CNAB: ”Un aeroport de proximitate, foarte aproape de Bucureşti, pretabil pentru tot ceea ce înseamnă traficul de bussiness. Avem fluxuri dedicate pentru oamenii de afaceri, zona de bussiness, pentru VIP. Este pretabil pentru charter şi este pretabil şi pentru zborurile de linie pentru cursele locale. Acoperim spaţiul aerian românesc, dar putem să mergem şi în ţările de proximitate: Serbia, Bulgaria, Ungaria”.

Totuşi autorităţile iau în calcul şi preluarea unor curse de pe Aeroportul Otopeni, mai ales în perioada vacanțelor.

Dan Vîlceanu, ministru interimar al Transporturilor: ”Vom lucra astfel încât să luăm în momentele de vârf pasageri de pe Otopeni şi să îi aducem aici astfel încât să nu existe aglomeraţie şi blocaje pe Otopeni”.

Pentru că este un aeroport urban, înconjurat de cartiere, clădiri de birouri şi sedii de companii, traficul aerian va fi restricţionat noaptea. Avioanele vor putea zbura doar între 6 dimineaţa şi 10 seara.

Cam atât de aproape de casele oamenilor vor trece aeronavele care vor decola sau ateriza pe Aeroportul Băneasa. Odată ce va deveni operaţional 100%, adică cel târziu în aprilie anul viitor, va exista câte un zbor pe oră, cu o capacitate maximă de 250 de călători.

Cei mai deranjaţi de zgomot vor fi proprietarii clădirilor din apropierea pistelor. În 2007 autorităţile chiar au demolat o casă, construită prea aproape de pistă.

Localnic: ”Unul dimineaţa, unul seara. E ok acum, probabil va trebui făcut ceva, un perete fonic ceva o chestie făcută vom vedea”.

Reprezentanţii Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti intenţionează să ceară statului terenurile virane din apropierea aeroportului, pe care vor să construiască mai multe hangare pentru mentenanţa şi reparaţia aeronavelor.