Ameninta ca vor bloca Piata Constitutiei! Taximetristii ies din nou in strada impotriva UBER

Transportatorii anunță un nou protest în fața Parlamentului, marți, în ziua moțiunii de cenzură împotriva Guvernului, față de proiectul de lege pentru ridesharing, care ar reprezenta o formă mascată de a face concurenţă neloială taximetriştilor, cu nerespectarea mai multor legi în vigoare. Taximetriștii estimează că la protest vor participa 800 de mașini.
Protestul este organizat de Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), între orele 09:00-15:00, în Piaţa Constituţiei.
Reprezentanții COTAR susțin că proiectul de lege pentru care au făcut lobby companiile care „pretind că fac ridesharing” sau că „revoluţionează” transportul de persoane va genera discriminări grave şi nelegale, deşi mai mulţi miniştri au promis că nu vor lăsa să se întâmple acest lucru.
Ei spun că, practic, aceeaşi activitate – cea de transport rutier de persoane, în regim de taxi – se doreşte a fi reglementată prin două legi diferite: una pentru cei cu maşini galbene, inscripţionate, care-i obligă pe taximetrişti să respecte foarte multe reguli şi să plătească multe taxe, iar cealaltă pentru oricine vrea să facă aceeaşi activitate, dar fără niciun fel de restricţie, nici măcar din punct de vedere al fiscalizării. „Cam aşa s-ar traduce legea pentru ridesharing – adică o altă activitate de taximetrie, denumită impropriu altfel”.
„De fapt, unii rămân sub un control strict al organelor abilitate, atât din punct de vedere fiscal, cât şi din cel al controlului, pe când ceilalţi vor fi beneficiarii paradisului fiscal creat special pentru ei. Prin acest proiect se pare că nu se mai urmăreşte descongestionarea traficului, nu se doreşte reducerea poluării, nu se doreşte ca toate societăţile comerciale să fie fiscalizate şi controlate de organele abilitate, nu mai este prioritară siguranţa cetăţeanului în trafic. Peste tot în UE, traficul urban este corelat în funcţie de câte mijloace de transport în comun sunt – autobuze, tramvaie, taxiuri, etc. Nu pot fi lăsate marile oraşe la cheremul unor companii care fac activităţi după bunul lor plac”, a declarat Tudorel Pesteleu, preşedintele preşedintele COTAR-CNTR- filiala Timiş, potrivit unui comunicat al COTAR.
Potrivit sursei citate, noul proiect de OUG pentru Uber, Clever go şi Taxify (Bolt) nu mai prevede ca maşinile să nu fie mai vechi de cinci ani, vechimea fiind crescută la 15 ani. Se va accepta achitarea cursei conform calculelor platformei, prin GPS, fără a fi verficată metrologic – ceea ce nu va fi valabil pentru taxiuri, arată transportatorii, care precizează că se va admite tariful dinamic, ceea ce înseammnă că la orele de maximă aglomeraţie ar putea depăşi 30 lei/km, aşa cum au declarat chiar reprezentanţii Uber.
Transportatorii mai acuză că profitul direct al companiilor care pretind că fac ridesharing va fi de 25 % în conturi din afara ţării, iar TVA-ul plătit pentru sumele încasate va fi de numai 9 % , cu toate că transportul se exercită pe teritoriul României.