marți, noiembrie 19, 2019

Ideea TRANSPORTULUI IN COMUN GRATUIT in Bucuresti chiar ar putea functiona! Vezi primele experimente!

Pe acelasi subiect

Gabriela Firea, umilita public de scriitorul Radu Paraschivescu. Toata sala a aplaudat

Scriitorul Radu Paraschivescu a fost prezent vineri seară la concertul trupei Taxi, la Sala Palatului, unde a fost invitat pe scenă...

CTP: dumneavoastră ați vrea să vă întâlniți cu Dăncilă? Ce sa vorbesti cu cineva atât de jos din toate punctele de vedere?

Gazetarul Cristian Tudor Popescu a vorbit la Digi24 despre anunțul președintelui Klaus Iohannis că nu va participa la o dezbatere...

Plangere penala dupa ce Guvernul Dancila s-a folosit de numele Simonei Halep pentru deturnare de fonduri publice

Pe masura ce trec zilele de la destituirea Guvernului Dancila, apar tot mai multe surprize neplacute cu privire la...
Primarul Capitalei Gabriela Firea declara la inceputul acestei veri ca se analizeaza optiunea ca transportul cu RATB sa fie gratuit si ca este realizabil din punct de vedere economic.

„Am vorbit cu specialisti si am facut un calcul de oportunitate si am decis ca se poate face. E un plan economic ce poate fi aplicat. Proiectul este fezabil mai ales daca RATB isi va acoperi din cheltuieli vanzand in strainatate tramvaie fabricate in Romania”, declara primarul Capitalei.

Ideea a starnit numeroase controverse, insa nu este chiar atat de rea, daca ne uitam la capitala Estoniei. Capitala Estoniei a introdus transportul in comun gratuit la inceputul lui 2013, dupa ce primarul populist, Edgar Savisaar, a facut un referendum pentru aceasta decizie, respinsa de critici la momentul respectiv, pe motiv ca orasul nu-si putea permite, informeaza The Guardian.

Au trecut trei ani de cand Savisaar a fost suspendat din functie, pe fondul acuzatiilor de coruptie, insa orasul ramane dedicat programului- sustinand ca, in loc sa fie vorba de costuri suplimentare, este vorba chiar de un profit de 20 euro pe an.

Pentru a se bucura de transportul gratuit al autobuzelor, tramvaielor, troleibuzelor si trenurilor, oamenii trebuie sa fie inregistrati drept rezidenti, ceea ce inseamna ca municipialitatea primeste o cota de 1.000 euro din impozitul pe venit in fiecare an in Tallinn, explica Dr. Oded Cats, expert care a efectuat un studiu de un an cu privire la acest proiect. Rezidentii trebuie doar sa plateasca 2 euro pentru o „carte verde”, dupa care toate calatoriile sunt gratuite.

De cand schema a fost pusa in aplicare, inca 25.000 de oameni s-au inregistrat in orasul care, anterior, adapostea o populatie de 416.000 de locuitori, dar acesta este si motivul tensiunii. Cu cat se aduna mai multi bani pentru orasul Tallinn, cu atat mai putini raman pentru locurile lasate in urma de oameni, explica Cats, „asa ca este greu sa nu observi de ce Guvernul si primarul s-ar putea sa vada lucrurile in mod diferit”.

Allan Alakula, purtatorul de cuvant oficial pentru acest proiect, admite faptul ca o popularitate crescuta a primarului a fost una dintre motivatiile cheie pentru demararea proiectului- dar insista asupra faptului ca prioritara a fost reducerea costurilor.

Perioada in care proiectul a fost pus in practica s-a intins pe un an, timp in care Alakula si echipa sa s-au luptat sa gaseasca orase de la care sa invete.

Orasul Hasselt din Belgia a beneficiat de transport gratuit timp de 16 ani, dar au fost nevoiti sa reintroduca tarifele, atunci cand a devenit nesustenabil financiar. De asemenea, transportul este gratuit in orasul Aubagne din Franta.

Trei ani mai tarziu, proiectul a fost inundat cu cereri- de la orasul chinez Chengdu, casa a 14 milioane de oameni, dornici de congestionarea traficului, pana la capitala Romaniei, Bucuresti. „Ne-am bucura sa imprumutam titlul de capitala mondiala, in ceea ce priveste transportul gratuit in comun”, spune Alakula.

Tallinn nu este un oras mare sau aglomerat, cele mai multe calatorii durand cel mult 15 minute, iar transportul pare ca este o parte din mobila orasului.

Dr. Cats a constatat ca numarul de persoane din Tallinn care folosesc transportul in comun, in locul masinilor, a crescut cu 8%, dar, in acelasi timp, durata medie a unei calatorii cu masina a urcat la 31%, ceea ce inseamna ca erau mai multe masini pe drum decat s-ar fi asteptat, in momentul in care s-a efectuat testul.

El pune cresterea pe seama „cumparaturilor si a obiceiurilor de petrecere a timpului liber”, mai degraba decat pe limitari in sine ale sistemului si sugereaza ca marirea taxelor de parcare sau a altor taxe ar putea fi un demers eficient in eliberarea traficului.

Ideea inca se confrunta cu opozitii politice si vizitatori care folosesc mijloacele de transport in comun si nu sunt multumiti de faptul ca trebuie sa plateasca mai mult decat localnicii.

Aluka gandeste pozitiv in ceea ce priveste longevitatea proiectului si spune ca, astfel, au posibilitatea de a imbunatati retelele lor. „Suntem, de asemenea, in procesul de construire a unei linii de tramvai care va ajunge la aeroport in 15 minute.”

- Reclama -
Loading...
- Reclama -
Celion Dion Bucuresti

Ultimele stiri

Moise Guran merge la dezbaterea cu presedintele Iohannis: Am acceptat invitatia in secunda doi!

Moise Guran i-a explicat lui Cristian Tudor Popescu, luni, intr-o emisiune la Europa FM de ce a acceptat invitatia...

Tudor Chirila: „Votez Iohannis. Că doar nu m-am tâmpit, după doi ani de stat în stradă”

Alături de Oana Pellea, Mihai Şora şi Victor Rebengiuc, de Mihai Călin, Medeea Marinescu sau Marius Manole, actorul şi solistul Tudor Chirilă (45 de...

Viorica Dancila, cu un ceas de peste 17.000 de euro la mana: Orice om modest din România si-l poate permite!

Viorica Dăncilă a reafirmat luni că ceasul despre care spune că l-a primit cadou de la soțul ei valorează „sub 5.000 de euro” și...

Un manager bun lipseste! Isarescu: ”Bucureștiul este peste Lisabona în privința PIB-ului și în apropiere de Berlin”

Valoarea Produsului Intern Brut (PIB) pe cap de locuitor înregistrată în zona Bucureşti-Ilfov este aproape de cea a Berlinului şi peste Lisabona, dar, cu...

Viceprimarul Sectorului 2 spune lucrurilor pe nume: Nu sunt adeptul pomenilor electorale și al populismelor!

Viceprimarul Sectorului 2, Dan Cristian Popescu, a acordat în exclusivitate un interviu pentru PSNews.ro în care a abordat mai multe subiecte de interes pentru...
- Reclama -

Mai multe stiri din Bucuresti

- Reclama -